Sodium Hydroxide

تولید صابون را می توان یکی از چندین صنایع وابسته به سود پرک دانست.محصولی بهداشتی که به دلیل ارتباط با سلامت مردم، حداقل در 50 درصد از مصارفش و همچنین افت کیفیت در صورت عدم مصرف سود پرک، خیلی به این ماده در تولید صابون احتیاج است.

مقدمه ای برای سود پرک

سدیم هیدروکسید یا سود پرک ماده ای معدنی است که در تولیدات مختلفی از جمله تولید رنگ، دارو و … موثر بوده و در کیفیت محصولات به دست آماده تاثیراتی بسزایی دارد.

یکی از این صنایع مهم و مرتبط با سود پرک، صنعت تولید مواد شوینده به خصوص فرآیند تولید صابون با استفاده از سود پرک است و سود پرک یکی از مهمترین نقش ها را در این فرآیند ایفا می کند.

صابون یکی از محصولاتی است که سود پرک برای تولید آن کاربرد زیادی دارد.

سدیم هیدروکسید یک پایه گذار قوی با طیف گسترده ای از کاربردهای بالقوه است. سدیم هیدروکسید یک ترکیب محلول در آب است که به شکل گلوله، گرانول، پوسته یا پودر به وجود می آید. ایمن ماده از طریق الکترولیز کلرید سدیم تشکیل شده و یک قلیایی قدرتمند است که با افزودن آب، pH یک ماده را افزایش می دهد و این باعث می شود pH ماده فوق ارزش اسیدی پیدا کند.

سدیم هیدروکسید ماده ای است که در یک واکنش شیمیایی برای تولید مواد دیگر استفاده می شود. این ماده باعث صابون سازی شده و یک ماده اساسی در تولید صابون است. هنگامی که پوسته ها یا دانه های سدیم هیدروکسید به مایع اضافه می شوند، محلول لیزینگ را تشکیل می دهد. این محلول، هنگامی که با روغن یا چربی ها مخلوط شود، صابون تولید می گردد.

از آنجایی که آب هیچ ماده کربنی مثل سدیم هیدروکسید ندارد، پس از ترکیب سدیم هیدروکسید و آب، یون های هیدروکسیل و سدیم از یکدیگر جدا می شوند. این جدا سازی یون ها به دلیل بار منفی یون هیدروکسیل و بار مثبت یون سدیم باعث ایجاد واکنشی سریع و گرمایی شدید می گردد و همین گرما زیاد به دلیل هیدرولیز کردن چربی ها پایه گذار تولید صابون است.

ماده ای بدون جایگزین در تولید صابون

مجموعه های تولید صابون ابتدا چربی ها را به دو دسته اسیدهای چرب و گلیسرین تقسیم می کنند. این تقسیم بندی به طور معمول از طریق یک ستون استیل بلند و عمودی به نام هیدرولیزر که از دماهای بالا برای شکستن و تقسیم بندی چربی ها استفاده می کند، صورت می گیرد. سپس اسیدهای چرب برای تصفیه بیشتر تقطیر می شوند.

بعد از تقطیر اسیدهای چرب به مقدار معین و مورد نیاز ماده سدیم هیدروکسید اضافه می گردد. در ادامه روند تولید صابون با توجه به نوع صابون و یا کیفیت آن موادی برای پاکسازی بیشتر، نرمی پوست، ضد حساسیت بودن صابون و … به محلول موجود اضافه می گردد.

سدیم هیدروکسید مورد نیاز برای تولید صابون را از فروشگاه سدیم هیدروکسید ایران بخرید

اگر احتیاج باشد، روند تولید صابون قدم به قدم مطرح گردد ، 3 مرحله پایین به طور خلاصه ، برای تولید صابون انجام می پذیرد :

1- تولید صابون و انتخاب روغن

شما باید یک نوع چربی داشته باشید . رایج ترین چربی ها از گیاهانی مانند روغن هسته خرما ، روغن نارگیل و روغن زیتون حاصل می شود. می توانید از یک نوع روغن یا ترکیبی از دو یا سه استفاده کنید به عنوان مثال ، 70 درصد روغن نارگیل و 30 درصد روغن زیتون.

2- تهیه آب چاودار برای تولید صابون

آب چاودار درست کنید؛ سیم هیدروکسید را با آب مخلوط کنید تا حل شود. واکنش سدیم هیدروکسید و آب را هم که در پاراگراف های قبلی همین مطلب توضیح دادیم.

3- ترکیب روغن+ آب چاودار و تولید صابون

روغن انتخاب شده از قدم اول و آب چاودار به دست آماده از مرحله دوم را با هم ترکیب می کنیم و اجازه می دهیم 24 ساعت بماند تا کاملا ترکیب شود.

صابون سود پرکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *