Sodium Hydroxide

تولید سود پرک، در کل جهان یک روش عالی و خوب دارد. در عین حال 2 روش دیگر در ابتدا راه تولید سود پرک وجود داشته که ما در این مقاله به بررسی هر 3 روش تولید سود پرک می پردازیم تا بیشتر با این موضوع آشنا شده و اطلاعاتتان درباره سود پرک بیشتر شود.

سود پرک چیست

سود سوز آور، سود کاستیک، سدیم هیدروکسید، کاستیک سودا و سود جامد با فرمول شیمیای NaOH، از اسامی مختلف و تجاری سود پرک در بازار تولید و مصرف داخلی هستند. سود پرک ترکیبی جامد، پودری شکل، سبک و سفید رنگ است که ساختاری شبیه به تکه های خرد شده کاغذ داشته و به دلیل برخورداری از قابلیت انحلال در آب، به عنوان چربی گیر صنعتی در بسیاری از فرآیندها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وزن مولکولی ۴۰۰۰ گرم بر مول، نقطه ذوب ۱۳۹۰ درجه سانتیگراد، دانسیته ۲.۱۳ و غیر حلال بودن در ترکیبات الکلی و گلیسرولی، از مهم ترین ویژگی ها و خصوصیات شیمیایی این ترکیب پرکاربرد صنعتی هست.

محبوب ترین سودپرک های فروشگاه

فرآیندهای تولید سود پرک

نخستین مرحله در فرایند تولید سود سوزآور، تهیه سود پرک مایع است. تهیه و تولید سود پرک مایع به سه روش قدیمی، نیمه مدرن و مدرن انجام شده و پیش درآمد تولید سود پرک جامد در تمامی کارخانجات تولید کننده ترکیبات شیمیایی به شمار می‌آید. تمامی روش‌ها و فرایندهای تولید سود پرک، بر پایه الکترولیز آب و نمک و تولید کلر، هیدروژن و سدیم هیدروکسید انجام خواهد شد.


1- روش جیوه ای تولید سود پرک

یکی از روش های قدیمی و سنتی مورد استفاده در تولید سود پرک، روش مرکوری و یا جیوه‌ای است. این روش به دلیل تولید حجم بسیار بالایی از عنصر جیوه و ایجاد عوارض زیانبار زیست محیطی، در تمامی کشورهای توسعه یافته و بیشتر کشورهای جهان سوم منسوخ شده و از جمله فرآیندهای آسیب زا و بسیار خطرناک در سراسر جهان شناخته می شود.


2- روش دیافراگمی تولید سود پرک

این روش از تولید سود پرک، یکی از فرایندهای نیمه مدرن در تولید این ترکیب شیمیایی در سراسر جهان است. در این روش به وسیله دیافراگم نمک تولید شده در طی واکنش الکترولیز آب و نمک جداسازی شده و با استفاده از مراحل بعدی، درجه خلوص سود کاستیک افزایش خواهد یافت.

3- روش ممبران (غشایی) و تولید سود پرک

یکی از روش های مدرن و پرطرفدار تولید سود پرک، در کارخانجات معتبر جهانی و برندهای شناخته شده این ترکیب شیمیایی، روش ممبران و یا غشایی است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش نسبتاً پر هزینه و دوستدار محیط زیست، جایگزینی غشا به منظور فرایند نمک‌زدایی دیافراگم بوده و سود پرک تولید شده به دنبال این روش، از درجه خلوص بسیار بالایی برخوردار است.

تبدیل سود پرک مایع به سود پرک جامد

یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل تولید سود پرک موجود در بازار مصرف، مرحله نهایی و تولید سود سوزآور مایع به جامد است. در طی این فرایند سود مایع ۵۰ درصد تولید شده، با استفاده از روش های مذکور به بخش تغلیظ کارخانه تولید کننده سود سوز آور منتقل شده و پس از گذراندن فرایندهای تبخیر و غلیظ سازی، به شکل سود سوزآور جامد با درجه خلوص ۹۸ تا ۹۹ درصد آماده عرضه در بازار مصرف خواهد شد.

مزایای سود پرک جامد نسبت به سود مایع

سود مایع دارای درجه خلوص ۴۸ تا ۵۰ درصد و دارای خواص و کاربردهای مشابهی با سود پرک جامد در صنایع مختلف است. تا چند سال پیش، تمامی کاربردها و مصارف صنعتی سود پرک به شکل مایع انجام شده و محدودیت‌های بسیار زیادی را بر مصرف‌کننده تحمیل می نمود. به شکل کلی مزایای سود پرک جامد نسبت به سود مایع عبارت اند از:

  • احتمال انجماد و یخ زدگی سود مایع به ویژه در فصول و مناطق سرد یکی از مشکلات مهم و محدودیت های اصلی استفاده از این ترکیب شیمیایی است.
  • حمل و نقل و انتقال سود مایع، احتیاج به مخازن حمل با تجهیزات و امکانات ویژه ای به منظور پیشگیری از یخ‌زدگی مایع داشته و امکان آسیب دیدگی و تغییر ماهیت در حمل و نقل این نوع از سود پرک بسیار بیشتر از سود جامد است.
  • یکی از ویژگی های مثبت استفاده از سود پرک جامد، امکان بارگیری در تناژ بالا با حجم کمتر است.
  • امکان نگهداری و انبار کردن سود پرک جامد بسیار آسان‌تر از سود مایع بوده و احتیاج به فضای کمتر و شرایط نگهداری آسان تری خواهد داشت.
  • کاهش جذب آلودگی، هوازدگی و ایمنی بیشتر از جمله مزایا و ویژگی های مثبت سود پرک جامد نسبت به سود مایع است.

باید توجه داشت که بیشترین حجم تولید و صادرات پرک در سطح جهانی به شکل جامد و در بسته بندی های لمینت شده و کاملاً اصولی انجام شده و مصرف سود مایع در صنایع مختلف جهانی به حداقل ممکن رسیده است.

کاربرد سود پرک

  • کاربرد در صنایع کاغذ سازی، مقوا، پالپ و تولید خمیر کاغذ
  • در صنایع تولید، آبکاری و گالوانیزاسیون فلزاتی مانند آلومینیوم
  • کاربرد به عنوان چربی گیر در صنایع وابسته به پتروشیمی و فرآوری نفت و گاز
  • کاربرد در صنعت نساجی و رنگرزی
  • کاربرد در فرایند بازیافت پلاستیک
  • کاربرد در تولید محصولات سفید کننده، پاک کننده و ضدعفونی کننده کاربرد در صنعت داروسازی، تولید الکل، تولید مواد شوینده از جمله صابون
  • کاربرد در صنایع غذایی به عنوان تلخ زدا، افزودنی انواع سس های صنعتی، افزودنی به تمامی کنسروها، فراوری قند و شکر و تولید شکلات، تولید محصولات لبنی و تهیه نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار
  • کاربرد در صنعت آرایشی و بهداشتی
  • کاربرد به عنوان چربی زدا و شوینده لوله و مخازن صنعتی
  • کاربرد در صنایع چرم سازی
5 شرکت برتر تولید کننده سودپرک
5 تولید کننده سودپرک در ایران

بزرگترین تولید کنندگان سود پرک جهان

امروزه با توجه به گسترش و استقبال بازار مصرف داخلی و افزایش تقاضا در زمینه تولید این ترکیب شیمیایی، کارخانجات بسیار زیادی به فرمولاسیون و تولید این محصول پرکاربرد پرداخته و توانسته اند پاسخگوی نیاز مصرف بازار داخلی در این زمینه باشند. از مهمترین و معتبرترین این کارخانجات که بخش عمده تولیدات خود را به بازار جهانی عرضه نموده اند، می توان کارخانه پترو گوهر پارس، کارخانه تولید کننده سود پرک بندر امام، سود پرک آراکس شیمی، سود پرک تابش شیمی پویا، سود پرک سیناد، سود پرک صوفیان شیمی، سود پرک فراشیمی شیراز، سود پرک کلران و سود پرک پترو کاسپین سپهر را نام برد.

باید توجه داشت که تمامی برندها و کارخانجات نامبرده شده از معتبر ترین برند های تولید کننده سود پرک در داخل کشور هستند که با تولید سود سوزآور با کیفیت و مرغوب، نیاز وارداتی کشور به این محصول را مرتفع نموده و بخش عمده ای از صادرات این ترکیب را نیز برعهده خواهند داشت. سود سوزآور تولید شده در تمامی کارخانجات نامبرده منطبق با اصول آنالیز بین المللی با استفاده از مواد اولیه مرغوب، با درجه خلوص بالا و کمترین میزان ناخالصی تهیه گردیده و در میزان ها و بسته بندی های سفارشی نیز به مشتریان عرضه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *